Izvršni Odbor SORS se je preoblikoval v Stavkovni Odbor
Izvršni Odbor je na izredni seji dne 25. 9. 2024, na podlagi 23. in 24. člena Statuta SORS ter Zakona o stavki (Uradni list SFRJ, št. 23/1991), soglasno sprejel Sklep o preoblikovanju IO SORS v Stavkovni odbor.
Stavkovni odbor bo pričel s pripravo ostrejših sindikalnih aktivnosti, saj pogajanja za plačni steber javnih uslužbencev v državnih organih, samoupravnih lokalnih skupnostih, javnih zavodov gasilcev in javnih uslužbencev plačne skupine B v teh uporabnikih proračuna ne potekajov smeri, ki bi za delovno mesto občinski redar pravično odpravljala nesorazmerja v osnovni plači. Prav tako Vlada RS nasprotuje pridobitvi dodatka za stalnost in pravico do obveznega dodatnega pokojninskega zavarovanja za občinske redarje, čeprav so do njega po našem prepričanju upravičeni.
SORS je na pogajanjih Vlado RS večkrat opozoril, da gre v tem primeru celo za diskriminatornost, saj so do obeh dodatkov upravičene vse pooblaščene uradne osebe razen občinskih redarjev, saj ta pravica ni zapisana v področnem zakonu – ZORed-u, kar predstavlja sistemsko anomalijo. V SORS menimo, da vrednotenje oz. uvrstitev v osnovni plačni razred ni primerna, saj smo po naravi dela primerljivi z drugimi PUO, ki so vsi uvrščeni v isti osnovni plačni razred. Gre za sorodna oz. istovrstna delovna mesta, »in bi po našem mnenju bilo povsem utemeljeno, če bi se postavili na stališče, da so ta delovna mesta sorodna. Vsebina in obseg pooblastil policistov, carinikov in pravosodnih policistov je sicer različna, vendar pa se na vseh teh delovnih mestih opravljajo uradniške naloge, torej javne naloge, ki so v konkretnem primeru povezane z izvajanjem oblasti (izvrševanje posebnih pooblastil in odgovornosti). V tem smislu, in ob upoštevanju dejstva, da gre za delovna mesta v istem tarifnem razredu, so ta delovna mesta po našem mnenju tudi primerljiva delovna mesta« (VIR: pojasnilo MJU št. 1002-1444/2021/2 z dne 30. 8. 2021).
IO SORS je zato ocenil, da je nastopil trenutek, ko je potrebno Vladi RS in delodajalcem zagroziti s stavko, da bodo mogoče spoznali, da so občinski redarji javni uslužbenci s posebnimi pooblastili, ki opravljajo naloge občinskega prekrškovnega organa in imajo pomembno, nepogrešljivo vlogo pri zagotavljanju javne varnosti na lokalni ravni, ter smo povsem primerljivi z ostalimi PUO, zato je potrebno primerljivo urediti tudi delovno pravne pravice, predvsem plačilo za delo in zgoraj omenjena dodatka.
Potrebno je še poudariti, da v vladni pogajalski skupini sedijo tudi predstavniki reprezentativnih združenj občin (SOS, ZMOS, ZOS), ki prav tako kot Vlada RS niso naklonjeni predlogom SORS za pravično odpravo plačnih nesorazmerij v osnovni plači za delovno mesto občinski redar, čeprav gre za minimalno povišanje stroškov občin. Ob tem pa ti isti predstavniki (župani), ki ne dajo soglasja za odpravo plačnih nesorazmerij v osnovnih plačah za občinske redarje, za uvrstitev funkcionarjev na novo plačno lestvico podajo soglasje, kar pomeni pri županih povišanje osnovne plače za enormnih 55% in več, vse do 69%, kar znese od 1500 evrov do 3000 evrov povišanja osnovne plače župana.
Zaradi vsega opisanega SORS ni pristopil k podpisu Izjave o stopnji usklajenosti besedila predloga Zakona o skupnih temeljih sistema plač v javnem sektorju ter Postopkovnika o aktivnostih za zaključek pogajanj o prenovi plačnega sistema javnega sektorja in odpravi nesorazmerij v osnovnih plačah, ter bo o nadaljnjih sindikalnih aktivnostih, datumu morebitne stavke in naboru stavkovnih zahtevah, v kolikor s strani Vlade RS ne bo podanega dodatnega in dopolnjenega predloga za odpravo nesorazmerij v osnovni plači za delovno mesto občinski redar, stavkovni odbor sporočil Vladi RS in delodajalcem v skladu z zakonom.
Stavkovni odbor bo pričel s pripravo ostrejših sindikalnih aktivnosti, saj pogajanja za plačni steber javnih uslužbencev v državnih organih, samoupravnih lokalnih skupnostih, javnih zavodov gasilcev in javnih uslužbencev plačne skupine B v teh uporabnikih proračuna ne potekajov smeri, ki bi za delovno mesto občinski redar pravično odpravljala nesorazmerja v osnovni plači. Prav tako Vlada RS nasprotuje pridobitvi dodatka za stalnost in pravico do obveznega dodatnega pokojninskega zavarovanja za občinske redarje, čeprav so do njega po našem prepričanju upravičeni.
SORS je na pogajanjih Vlado RS večkrat opozoril, da gre v tem primeru celo za diskriminatornost, saj so do obeh dodatkov upravičene vse pooblaščene uradne osebe razen občinskih redarjev, saj ta pravica ni zapisana v področnem zakonu – ZORed-u, kar predstavlja sistemsko anomalijo. V SORS menimo, da vrednotenje oz. uvrstitev v osnovni plačni razred ni primerna, saj smo po naravi dela primerljivi z drugimi PUO, ki so vsi uvrščeni v isti osnovni plačni razred. Gre za sorodna oz. istovrstna delovna mesta, »in bi po našem mnenju bilo povsem utemeljeno, če bi se postavili na stališče, da so ta delovna mesta sorodna. Vsebina in obseg pooblastil policistov, carinikov in pravosodnih policistov je sicer različna, vendar pa se na vseh teh delovnih mestih opravljajo uradniške naloge, torej javne naloge, ki so v konkretnem primeru povezane z izvajanjem oblasti (izvrševanje posebnih pooblastil in odgovornosti). V tem smislu, in ob upoštevanju dejstva, da gre za delovna mesta v istem tarifnem razredu, so ta delovna mesta po našem mnenju tudi primerljiva delovna mesta« (VIR: pojasnilo MJU št. 1002-1444/2021/2 z dne 30. 8. 2021).
IO SORS je zato ocenil, da je nastopil trenutek, ko je potrebno Vladi RS in delodajalcem zagroziti s stavko, da bodo mogoče spoznali, da so občinski redarji javni uslužbenci s posebnimi pooblastili, ki opravljajo naloge občinskega prekrškovnega organa in imajo pomembno, nepogrešljivo vlogo pri zagotavljanju javne varnosti na lokalni ravni, ter smo povsem primerljivi z ostalimi PUO, zato je potrebno primerljivo urediti tudi delovno pravne pravice, predvsem plačilo za delo in zgoraj omenjena dodatka.
Potrebno je še poudariti, da v vladni pogajalski skupini sedijo tudi predstavniki reprezentativnih združenj občin (SOS, ZMOS, ZOS), ki prav tako kot Vlada RS niso naklonjeni predlogom SORS za pravično odpravo plačnih nesorazmerij v osnovni plači za delovno mesto občinski redar, čeprav gre za minimalno povišanje stroškov občin. Ob tem pa ti isti predstavniki (župani), ki ne dajo soglasja za odpravo plačnih nesorazmerij v osnovnih plačah za občinske redarje, za uvrstitev funkcionarjev na novo plačno lestvico podajo soglasje, kar pomeni pri županih povišanje osnovne plače za enormnih 55% in več, vse do 69%, kar znese od 1500 evrov do 3000 evrov povišanja osnovne plače župana.
Zaradi vsega opisanega SORS ni pristopil k podpisu Izjave o stopnji usklajenosti besedila predloga Zakona o skupnih temeljih sistema plač v javnem sektorju ter Postopkovnika o aktivnostih za zaključek pogajanj o prenovi plačnega sistema javnega sektorja in odpravi nesorazmerij v osnovnih plačah, ter bo o nadaljnjih sindikalnih aktivnostih, datumu morebitne stavke in naboru stavkovnih zahtevah, v kolikor s strani Vlade RS ne bo podanega dodatnega in dopolnjenega predloga za odpravo nesorazmerij v osnovni plači za delovno mesto občinski redar, stavkovni odbor sporočil Vladi RS in delodajalcem v skladu z zakonom.